“hoe vergroot ik de veiligheid in een magazijn”.

Alle onderwerpen die ik hierbij kan bedenken zullen in de loop der tijd de revue passeren. In dit blog geen opgeheven vingertjes, geen opsomming van alle regels, geen droge serie wetsartikelen maar vooral praktische zaken, zaken van alledag.

Ik houd me vanzelfsprekend aanbevolen voor suggesties over onderwerpen, voor vragen en voor op- en aanmerkingen. De wijsheid heb ik zeker niet in pacht al loop ik toch alweer een jaartje of 30 tussen de magazijnstellingen.

zondag 2 februari 2014

Stijlbeschermers voor palletstellingen

Je bent er voor of je bent er tegen, ik ken maar weinig mensen die neutraal tegen het gebruik van stijlbeschermers aan kijken. 

In deze aflevering van mijn blog, Veilig magazijn ga ik aan de hand van een aantal foto's een beetje gekleurd beeld neerzetten. Jullie als lezers van mijn blog mogen uiteindelijk natuurlijk zelf een mening vormen over het ge- /misbruik van stijlbeschermers. In ieder geval vind ik het wel heel erg prettig, nuttig en noodzakelijk als iedereen voor het overgaan tot aanschaf van stijlbeschermers na zou willen denken over de voor- en nadelen van deze stukken staal, welk type het meest geschikt zou zijn en wat er nu tegen wat beschermd moet gaan worden. 

Het mooist is het natuurlijk als er vooraf een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) gemaakt zou worden voor het gebruik van de magazijnstellingen waarbij vastgesteld zou kunnen worden dat stellingen in gebruik onveilige situaties veroorzaken. Vervolgens zouden dan meerdere oplossingen bekeken kunnen om te bepalen hoe de geconstateerde risico's verminderd kunnen worden. 
Er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden......

Een veilig magazijn begint al bij het bepalen van mogelijke risico's, bij het maken van een lay-out voor de inrichting van een magazijn zou er al over veiligheid nagedacht moeten/mogen worden. 

Ik weet nu al dat ik een aantal types stijlbeschermers aan het vergeten ben maar de types die hier volgen kom ik het meeste tegen, dat heeft mijn keuze bepaald.

Stijlbeschermers die worden gebruikt op de voorste stijlen van inrijdstellingen behandel ik in deze aflevering van mijn blog niet, die komen aan bod bij de inrijdstellingen. 


Type 1 Vrijstaande stijlbeschermer


Bovenstaande stijlbeschermer is door een aanrijding tegen de stijl aangeduwd en is daarna gedeeltelijk terug geveerd en heeft, door de scherpe rand, een scherpe vervorming in de stijl veroorzaakt. Het draagvermogen van deze stijl is zeer zwaar gereduceerd




























Bij een vluchtige inspectie, in een opstelling waarbij de pallets strak tegen de stijlbeschermers staan, zou deze vervorming gemakkelijk over het hoofd gezien kunnen worden. 

Aanrijdingen tegen vrijstaande stijlbeschermers komen vaak voor, de ruimte waarbinnen de pallets of andere lastdragers geplaatst moeten worden is tenslotte al beperkter. Worden er dan ook nog pallets geplaatst met overbloezende lading dan wordt het nog moeilijker om bij het indraaien niets te raken.


Type 2, tot op de vloer doorlopende stijlbeschermer





















Doordat dit type stijlbeschermer tot op de vloer doorloopt lijkt deze bestendig te zijn tegen (zwaardere) aanrijdingen. Op de foto hierboven is goed te zien dat bij een voldoende zware aanraking van deze stijlbeschermer de stijl zelf over de voetplaat wordt weggeschoven, bevestigingsbout van de stijl aan voetplaat is dan ook uit de stijl aan het scheuren.




Hier is van bovenaf te zien dat de stijl/voetplaat verbinding aan het uitscheuren is. 


Door enkele aanrijdingen begint er al duidelijk een knik te ontstaan in de stijlbeschermer, het profiel begint al wat breder te worden, de kans dat er iets achter blijft "haken" wordt al wat groter.


Hier is dat uiteindelijk gelukt.....


Type 3, de beschermer voorzien van een soort schokabsorberende foam.



Wat is nu mooier dan een schokabsorberende stijlbeschermer dacht ik toen ik de eerste keer hier van hoorde, nu al weer een jaartje of 10-15 geleden....





















Als ik er hard tegen aan rijd kan dat geen kwaad......, er zit tenslotte schokabsorberend foam in. Hierboven is goed te zien dat bij een voldoende krachtige aanrijding de stijl op de voetplaat naar voren begint uit te stulpen en tenslotte zelfs gaat scheuren. Tja, sterker wordt de stelling hier niet van!!



























Deze 2 foto's geven zicht van achteren op de binnenzijde van de voorste stijl, hier is te zien dat door de diverse aanrijdingen er her en der wat begint te scheuren, gaten gaan vervormen, allerlei mysterieuze zaken waar we normaal niet direct op zullen letten.

Type 4, de vast gemonteerde stijlbeschermer/invoergeleiding.

(Dit type zou er voor moeten zorgen dat een pallet niet tegen de stijl aan wordt geduwd maar in het vak wordt gedwongen.)


 

Als je recht van voren zou kijken zie je nauwelijks wat hier aan de hand is, ga je wat meer van opzij kijken dan zie je pas wat voor een knik er door aanrijding(en) tegen deze stijlbeschermer is veroorzaakt. Dit is echt meer dan de 3 mm knik die aan de voorzijde van de staander geoorloofd is.

 

Hier een iets andere uitvoering, met de kont van de hef-/reachtruck kun je hier bij het achteruit wegdraaien een tik tegen uitdelen, de stijl kan dan gaan verdraaien waardoor het onderste deel stijl niet meer in het lood staat, het ene vak breder en het andere vak smaller wordt en in een aantal gevallen de schoring bevestiging beschadigd raakt. 


























Dit is een nog iets andere vorm van neusprofiel, dit profiel wordt alleen aan de voorzijde gemonteerd.


Type 5, direct tegen de stijl gemonteerd U-profiel

(Door de extra materiaal dikte zou dit aanrijdingen tot op zekere hoogte moeten kunnen opvangen.)



























Een aanrijding (te veel), op de zwakste plaats kan direct een duidelijke verzwakking van de stijl veroorzaken. Bij de eerste foto is de knik aanzienlijk en bij de tweede foto zit er toch echt een knikje in de stijl. Deze knik is alleen te meten door de stijlbeschermer te verwijderen en dan de vervorming van de stijl te beoordelen.
Dit heeft de persoon die hier tegen aan gereden heeft zich waarschijnlijk niet gerealiseerd. Jammer, er is nu veel werk ontstaan.


Al met al geen resultaten waar ik rustiger van wordt, temeer bijna alle foto's zijn gemaakt in de afgelopen paar jaar. 



Overpeinzing: Soms roept het gebruik van alle soorten maten en vormen van stijlbescherming bij mij het gevoel op van een soort "schijnveiligheid". 

Iemand rijdt tegen een stelling aan, dat willen we gaan voorkomen en daarom plaatsen we beschermers. Logische gedachtegang. Vervolgens steken deze beschermingen uit buiten de stelling en wordt daardoor het gangpad smaller, worden soms de secties waar de pallets in geplaatst moeten worden smaller en is er dus minder manoeuvreerruimte voor de heftrucks. 

Gevolg: zeker niet minder aanrijdingen.

Mogelijk vervolg: veel bedrijven hebben de pallets liever iets verder naar achteren staan op de liggers i.p.v. naar voren. Hierdoor moet een (reach)truck nog verder naar voren rijden (tot meestal tegen de stijlbeschermers aan) om dit te kunnen bereiken of hij moet de pallet verder uit de hiel van de vorken oppakken waardoor de truck weer langer wordt in dat al smaller gemaakte gangpad. 

Laatste (lastige) punt voor deze overpeinzing: veel hef-/reachtrucks hebben mastneiging en de chauffeur wordt geleerd om de mast achterover te neigen, ga ik nu juist vaker of minder vaak tegen uitstekende delen van de stelling aanrijden??



Moraal van dit verhaal is dan ook: 

Realiseer je erg goed dat wat voor bescherming er ook aan, op of voor 
de palletstelling stijlen is gemonteerd je altijd zeer kritisch moet blijven kijken, laag bij de grond, vanaf de zijkant en aan de achterzijde van de voorste stijlen of er geen ongewenste vervormingen zijn die de veiligheid 
van de stellingen i.p.v. verhogen gaan verminderen.

met vriendelijke groet,

Frans Hardus

















1 opmerking:

  1. Forklift OccasionA specialist in used and new internal transport equipment for over 30 years.Buy a forklift, buy reach trucks or purchase an electric stacker?Contact Forklift Occasion and take the first step
    tweedehands heftruck kopen

    BeantwoordenVerwijderen